Årets modejulklapp
Årets modejulklapp är sneakern, enligt Svensk Handel och Swedish Fashion Council. Jättekul att det äntligen blev något i skosegmentet.
– När modegrad och bekvämlighet kombineras blir alla vinnare. Mer ergonomiska och sköna modeskor får man leta efter. Sneakern har blivit ett lika självklart inslag på festen som i löparspåret, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil i ett pressmeddelande.
På sportsidan dominerar tekniska material och funktionalitet samtidigt som så kallade ”Chunky sneakers” med riktigt kraftiga sulor befäster sin position i modebilden och omfamnas av allt fler.
– Man skulle kunna tro att detta mode nått sin höjdpunkt, men sneakern fortsätter starkt även kommande säsonger, konstaterar Sara Winter på Swedish Fashion Council.
Årets modejulklapp utses för elfte året i rad av Svensk Handel och Swedish Fashion Council. För att bli årets modejulklapp ska produkten spegla en stark trend i modet och ha förutsättningar att bli en storsäljare i jul.
Årets modejulklapp genom åren:
2018 Sneakern
2017 Fuskpälsen
2016 Bomberjackan
2015 Ponchon
2014 Hatten
2013 Lättviktsjackan
2012 Galoscher
2011 Tröjan
2010 Skjortan
2009 Halsduken
2008 Pyjamasen